CFD-koers AEX (N25.cfd cash) wijkt plots af

Post Reply
Sjors
Posts: 4
Joined: 29 May 2014 12:14

CFD-koers AEX (N25.cfd cash) wijkt plots af

Post by Sjors »

Beste WHS-supportmedewerker,

Ik heb een vraag over de koers van de N25cfd. Ik merk dat de koers sinds gisteravond ineens 1 tot 1,4 punten lager staat dan de werkelijke AEX-koers. Ik heb dat geïllustreerd in bijgaand plaatje. Ik begrijp de afwijking niet. Een kleine afwijking begrijp ik maar een plotselinge daling van een dergelijke omvang kan ik niet plaatsen, ook omdat het mijns inziens niet te maken heeft met expiraties of dividenden o.i.d. Graag uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Sjors
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
WHS Support
Posts: 2430
Joined: 14 Feb 2013 10:27

Re: CFD-koers AEX (N25.cfd cash) wijkt plots af

Post by WHS Support »

Geachte,

Zoals telefonisch besproken zijn onze cfd-koersen gebaseerd op de Reuters-koersen (Futures-koers met een fair value berekening, die onder andere divenden en rentevoeten in acht neemt). Wat ons interesseert is met welke koers u dit vergelijkt. We wensen u erop te wijzen dat de koers van een index een louter mathematische berekening is die niet gehandeld kan worden, eveneens wordt deze doorgaans met een vertraging weergegeven. De AEX wordt bijvoorbeeld slechts om de 15 seconden geüpdatet, terwijl wij tick-data leveren van iedere handelbare koers voor de AEX. De hiaten in de AEX index berekening op zich zullen dus al een vertekening veroorzaken met onze tickdata, die koersen tonen waaraan de index daadwerkelijk werd verhandeld.

Met vriendelijke groet,
WHS Luxembourg.
Sjors
Posts: 4
Joined: 29 May 2014 12:14

Re: CFD-koers AEX (N25.cfd cash) wijkt plots af

Post by Sjors »

Geachte,

Uw antwoord begrijp ik maar is geen verklaring voor de grote afwijking die ik constateer. De AEX-koers van 9h50 van een andere broker (ik kan hem bij WHS niet vinden) heb ik bijgevoegd. De slotkoers van gisteren van 407,44 is overal te vinden. Ik vermoed echter meer en meer dat het te maken heeft met dividenduitkeringen; zie daartoe ook een eerdere post op dit forum uit 2012. Zou dat zo kunnen zijn?

Met vriendelijke groet,

Sjors
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
WHS Support
Posts: 2430
Joined: 14 Feb 2013 10:27

Re: CFD-koers AEX (N25.cfd cash) wijkt plots af

Post by WHS Support »

Beste,

Dividend-uitkeringen zijn inderdaad van invloed op de fair-value berekening, zoals in vorige post reeds aangegeven. De door u geleverde screenshot geeft echter geen tickdata weer, maar een index-waarde met intervallen van minimaal 15 seconden. Volgens mij geven deze aldus niet de gehandelde koersen aan maar de louter mathematische waarde van de index.

Met vriendelijke groet,
WHS Luxembourg.
Sjors
Posts: 4
Joined: 29 May 2014 12:14

Re: CFD-koers AEX (N25.cfd cash) wijkt plots af

Post by Sjors »

Beste,

U heeft gelijk dat het hier mathematische koersen betreft. De verschillen in die tijdsblokken zijn echter zeer minimaal. Het gaat mij om de grote lijn. Als u zelf een vergelijking zou maken tussen de cfd en AEX-koersen van vandaag en gisteren dan zult u vrij snel concluderen dat daar een ruime punt verschil waar te nemen is. Een verschil dat ik helaas nog steeds niet kan verklaren.

Met vriendelijke groet,

Sjors
User avatar
WHS Support
Posts: 2430
Joined: 14 Feb 2013 10:27

Re: CFD-koers AEX (N25.cfd cash) wijkt plots af

Post by WHS Support »

Geachte,

Gisteren was de markt uitermate kalm in Europa en de VS vanwege Hemelvaartdag. Nogmaals de koersen die wij tonen zijn koersen die daadwerkelijk gehandeld konden worden. De mathematische berekening kan niet gehandeld worden.

Met vriendelijke groet,
WHS Luxembourg.
Sjors
Posts: 4
Joined: 29 May 2014 12:14

Re: CFD-koers AEX (N25.cfd cash) wijkt plots af

Post by Sjors »

Geachte,

Ik constateer dat het verschil tussen de AEX-index en de cfd-waarde dat de gehele ochtend tussen de 1 en 1,4 punten bedroeg, nu weer is nagenoeg is verdwenen. Ik begrijp niet waar die relatief grote intradayverschillen door worden ontstaan maar het maakt me wel waakzaam om met dit product te handelen. Had ik mijn longpositie vanmorgen verkocht bij een AEX van 407,5 dan zou ik een cfd-koers van circa 406,1 hebben ontvangen. Wanneer ik nu zou verkopen bij een gelijke AEX van 407,5 dan zou ik een cfd-koers van 407,5 ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Sjors
Post Reply

Return to “CFD”