CFD op indexen - afwijkende koersen

Post Reply
WHS BE-NL
Posts: 517
Joined: 26 Nov 2012 12:45

CFD op indexen - afwijkende koersen

Post by WHS BE-NL »

Hoi,
Ik ben nu zo een 3 weken bezig met het programma. Ik handel alleen in cfd indexen dax en dji. Aangezien ik niet heel de dag erachter kan zitten voer ik limieten en stop loss in. Nu valt me op dat de hoogste punten vandaag 23 mei zo een paar punten verschil tonen met bloomberg. Wat kan de reden zijn?

Antwoord helpdesk

Beste,

De grafiek van een CFD op een index in uw tradingplatform is niet identiek als de koersengrafiek van de marktindex zelf. Dit is normaal. Hieronder vindt u de verklaring.

1. De transacties op CFD's zijn gebaseerd op de BID en ASK koersen in het orderboek. De grafiek van een CFD is niet gebaseerd op de laatst uitgevoerde koers (last) zelf maar op de BID prijs van het boek.

2. Verder dient u rekening te houden met de spread. Op http://www.whexpert.be/nl/CFD_Market_In ... eets.php#1 leest u dat voor de DAX index de spread binnen de openingsuren 2 punten is en buiten de openingsuren 6 punten. Om bijvoorbeeld 08u00 's morgens (buiten de uren) zal er dus een spread van 6 punten zijn.

Indien de DAX index buiten de openingsuren een fair value 7700 geeft, zal u via een CFD transactie aan marktprijs dus bijvoorbeeld kopen aan 7703 en verkopen aan 7697. De grafiek is NIET gebaseerd op de koers maar op de BID prijs. De grafiek zal in dit geval dus 7697 tonen.

3. Er zijn 2 manieren om de DAX index via CFD's te verhandelen.

1. CFD DAX future (actueel contract: DAX juni)
2. CFD DAX cash

Een future is een contract met een eindvervaldag. De koers van de future is gebaseerd op de onderliggende waarde zoals de DAX index maar loop niet exact gelijk met de koers van de index. Renteontwikkeling en verwachtingswaarde spelen hier ook een weliswaar kleine rol. Indien u de koers van de CFD DAX future afzet tegen de koers van DAX future zelf (rekening houdend met de spread op de CFD), dan zal u zien dat deze koersen net dezelfde zijn.

De koers van de CFD op de DAX Cash index is afgeleid van de future. U kan zien op uw platform dat deze index quasi continu verhandelbaar is.

Hoe kan men nu een koers op de DAX bekomen om 03u00 's morgens of om 23u00 ? Hiervoor leidt men de koers af van de future, waar dus continu een koers gemaakt wordt door middel van vraag en aanbod van de futureshandelaren.

U las hierboven dat omwille van renteontwikkeling en verwachtingswaarde de koers van een future (een contract) licht afwijkt van de index zelf. Deze afwijking wordt terugberekend zodat men vanuit de koers van de future op een eerder exacte manier de koers van de index kan berekenen.

Een index van een markt zelf zoals de DAX of de CAC40 wordt berekend (om de 30 seconden) op de koersen van de aandelen, die deel uitmaken van deze index. Om een koers te hebben, moet er een transactie plaatsgevonden hebben. Bij opening van de beurs om 09u00 stipt, zal er niet onmiddellijk op ieder aandeel een koers zijn. In dit geval neemt men de slotkoers van de dag voorheen voor de berekening. Ook dit kan voor een afwijking zorgen wat de openingskoersen betreft.

Met vriendelijke groeten,

WHS Gent
Post Reply

Return to “CFD”